25/4/13

Els temps canvien

Mentre el Gremi de llibreters segueix entestat en pràctiques caduques i nocives per al llibre en general com les llistes dels més venuts per Sant Jordi, que converteix la diada en un mercadillo de friquisme nacional i cultural, els llibreters busquen fórmules per sortir de la crisi amb la cara el més alta possible i la butxaca el menys buida. A l’obertura del nou projecte de la família Zendrera, Re-read, outlet modern de llibres que busca la complicitat del lector a través de les xarxes socials, cal afegir-hi la idea, gens banal, de La Formiga d’Or i Jaimes d’obrir els diumenges, com ja fan moltes llibreries A París o Londres. El Gremi, però, està per la fidelitat a la normativa comercial catalana encara que perjudiqui les seves possibilitats de supervivència.
Una altra històrica que es transforma aviat és Les Punxes. Foragitada per la llei d’arrendaments de l’edifici d’en Puig i Cadafalch que li dona nom (igual que Jaimes), busca una nova ubicació més funcional on obrirà un espai, en associació amb Ediciones Carena, que voldrà ser més que una llibreria generalista. Si a això hi afegim el desplegament de la cadena Espacio Lector Nobel a Sant Feliu de Guíxols, Castellar del Vallès, Pineda de Mar i Balaguer, estem assistint a un moviment de transformació de les llibreries del país com no passava en dècades. El que no canvia és Sant Jordi. L’actual fórmula ultra comercial ha tocat sostre, està perdent interès lector i fins i tot atractiu ciutadà. Sant Jordi ha estat devorat pel drac. Amb la crisi, la sensació d’encants li dona un aire a voltes cutre. A que esperen el Gremi i les institucions per rentar-li la cara, reconduir el concepte literari i que torni a ser una festa cultural?