1/3/12

Llegir és el problema

Sorprèn l’èmfasi que la premsa que cobreix el congrés de telefonia mòbil posa en uns suposats beneficis per a la difusió de la lectura que portarà la generalització en l’ús dels ‘tablets’; com si, 560 anys després de l’invent de Gutenberg, és ara què ens adonem què el problema dels baixos índex de lectura d’alguns països és la dificultat tècnica d’utilitzar el paper com a suport i no pas el lamentable nivell cultural.
A aquestes alçades tothom sap que Internet i els seus derivats són uns ginys creats amb la finalitat de vendre, és a dir, de fer créixer el capitalisme basat en la producció i el consum sens fi. El problema és que, empantanats en aquesta crisi de model social, no es poden dir aquestes coses amb les paraules exactes perquè generen alarma. I així, emfatitzant el missatge i posant-li una mica de responsabilitat social corporativa, tots quedem contents i enganyats i correm a comprar-nos un iPad, artefacte inventat, comercialitzat i regalat per la Generalitat als seus Directors Generals, abans d’haver escatit els seus possibles usos, que tot just despunten. Dient ara que els ‘tablets’ fomenten la lectura, s’està fent la millor i més sensible i responsable campanya de venda d’aquests aparells. No hi ha més justificació científica en tal afirmació.
L’agència de l‘ISBN ha anunciat que el registres de llibres digitals va créixer un 38% a Espanya durant el 2011, mentre que el de llibres de paper va minvar en un 12%. Aquestes xifres no tenen cap relació amb el creixement de la lectura, ni tan sols amb la compra de llibres electrònics, que a penes augmenta. Si l’estadística diu que vendre ‘tablets’ no fa ni llegir més ni vendre més e-llibres; llavors, Gutenberg no és el problema.