7/4/11

St. Jordi’s book

Colgat de correus i paquets on se m’ofereixen tota mena de novetats de sant Jordi: fenòmens editorials, llibres oportunistes, llibres escombraria, llibres premiats, he remenat amb la idea d’escollir-ne un i convertir-lo en el meu llibre de Sant Jordi. Ha estat una feina àrdua per la quantitat de volums que s’agombolen a l’estudi, però senzilla en quan a l’elecció final. He escollit ‘Quatre quartets’, de T.S. Eliot (Viena Edicions); edició bilingüe amb traducció revisada d’Àlex Susanna i pròleg de Jaime Gil de Biedma.
Ja se que cada dia surten unes quantes reedicions de clàssics, i que potser sant Jordi és una diada més per les novetats que no pas per llibres de difusió potser minoritària. Això és cert si atenem a la lògica del mercat dominant. Però com que no es tracta de fer seguidisme d’una campanya als mitjans, d’un premi literari o d’un allau de boca-orelles de solvència no necessàriament contrastada; és per això que, entre tots els libres que ocupen la taula, em permeto redescobrir aquesta exquisidesa de la poesia.
‘Quatre quartets’ és un llibre emblemàtic pels fills del segle XX. Fills de la guerra, del totalitarisme, de la deserció de Déu i de la idea de que el temps és un enemic ingovernable perquè sempre s’imposa damunt les vides.
Sóc hoste d’un món que es va fonent al meu voltant, que va extingint de forma inexorable i cruel tot el que he estat i en tot el que he cregut. Llegits ara de nou, ara que ja res pot deturar el final d’aquesta època, els poemes d’Eliot m’interpel•len sobre la necessitat de recuperar l’abandonada consciència col•lectiva per poder sobreviure. És per aquesta angoixa, una raó particular que no em podeu negar, que serà el meu llibre de Sant Jordi.

1 comentari:

Jaume Benavente ha dit...

Una tria excel·lent, els Quatre quartets de T.S.Eliot, i fins i tot, revolucionària, enmig de la putrefacció de Sant Jordi.

Jaume Benavente