22/1/09

SUBVENCIONAR LLIBRERIES

Malgrat la complexitat per la diversitat dels establiments,, el projecte per incentivar el comerç de llibres ha entrat en el camí del consens. Prenent com a base la idea del Departament d’ajudar segons l’increment de vendes, l’Associació d’Editors en Llengua Catalana ha elaborat un projecte sobre com subvencionar les llibreries per fomentar la venda del llibre en català que te el suport dels Gremi de Llibreters. La idea consisteix a crear una subvenció finalista que incentivi l’augment de vendes; a més llibres venuts respecte de l’any anterior més subvenció, a més espai pel llibre català, més subvenció, a més promoció i a més presència als aparadors també. El projecte refusa el control de vendes a càrrec de l’empresa Nilsen, amb qui el Departament ja havia contactat, perquè no totes les llibreries poden contractar i adequar la seva estructura a les necessitats d’aquesta metodologia.
Però el projecte d’editors i llibreters va més enllà. Per les grans superficies comercials, l’ogre dels llibreters, es crearia una ajuda indirecta en forma de subvenció per als llibres de Grans Èxits, exclosos de l’ajut genèric, que es traduiria en promoció, publicitat o lloguer de metres de prestatge a l’estil Coca cola. Aquests diners es destinaran a fer-los encara més èxit i així fer-los atractius per a les grans superfícies.
Tot i això, el millor dels pressupostos de Cultura d’enguany (del poc bo que hi ha) és la creació d’un fons de 20 milions d’euros per a crèdits que donarà el propi Departament i que, evidentment, van encaminats a buscar processos de fusió i adquisicions de llibreries de cara a reforçar la xarxa comercial ara tan atomitzada. Ara els toca a les llibreries.